Siirry pääsisältöön

Vuoden 2014 parhaat levyt, sijat 1-5

Koska listat <3.

Beneath the surface I sense how I am growing older/ Holding the pieces you left like a last intervention.  (Pluton)

(1.) SOEN: TELLURIAN
Vuoden parhaan levyn valinta ei ole koskaan ollut näin lapsellisen helppoa. Soenin eka levy Cognitive oli hyvä, mutta Tellurian on poskettoman hyvä, ja Pluton vuoden paras kappale, Words toiseksi paras. Vaikeampaa on sen sijaan eritellä, miksi Tellurianin tyylikäs progeilu kolahti, sillä tähän levyyn syntyi heti kovin tunnepitoinen suhde samalla tavoin kuin viime vuoden levylistallani ykkössijan vallanneeseen Leprouksen Coaliin. Soen  tekee muuten keikan Suomessa helmikuussa. Must. Be. There. Biisivalinnat: Pluton, Words.


This darkness does not want me/ It refuses to hold me. (Masonic Youth)

(2.) WOVENHAND: REFRACTORY OBDURATE

Kävin katsomassa yhtyeen keikan syksyllä Helsingissä. Ilmeistähän tuo on. Wovenhandiin on vaikeaa enää läimäistä country-yhtyeen leimaa. David Eugene Edwardsin uusi tuotanto jylisee raskaampana kuin koskaan. Keikasta kirjoitettujen arvioiden perusteella osaa Wovenhand-faneja tämä tuntuu häiritsevän, mutta minua ei. Olennaisin on sentään tallella: voima, röyhkeys, roso ja gospel.
Biisivalinta: Refractory

 
We sat in Babel's tower/ And fought over the world/ I never spoke the language/ Of your saints and sinners. (Babel's Tower) 

(3) PRIMORDIAL: WHERE GREATER MEN HAVE FALLEN
Kun listasijalla 9. oleva Agalloch tähyää kohti kosmisia mittakaavoja ja metafyysisiä lakeja, Primoridal jauhaa doomisti sivilisaatioiden romahtamisesta. Kuten monilla muilla genren yhtyeillä siinä ei ole kyse pelkästä miekanheiluttelusta (Whispered!) tai ironisesti toteutetusta, esteettisestä uhosta (jätän esimerkit mainitsematta). Primordial jäljittää tuhoviettiä tähyämällä kohti myyttejä ja ihmiskunnan sakean sotaisaa historiaa. Kun vielä bändin solisti A. A. Nemtheanga rääkyy päälle veret seisauttavan uskottavasti, niin avot, sitä on lähes valmis yhtymään kertosäkeeseen. Ehkä sen teenkin, yhtyeen keikalla Lontoossa helmikuussa. Biisivalinta: Babel's Tower. 


Burn your fire for no witness, it's the only way it's done. (White Fire)

(4.) ANGEL OLSEN:  BURN YOUR FIRE FOR NO WITNESS
Kenen muun naislaulajan ääni kuulostaa yhtä vintagelta kuin Angel Olsenin? Kenen? Ha. Aivan niin, muita ei ole.
Laittakaa ensimmäiseksi soimaan Unfucktheworld ja näpätkää sen jälkeen soimaan White Fire. Se on muuten ehdokkaani vuoden parhaaksi kappaleeksi, minimalimissaan ja keskittyneessä melankoliassaan huippuunsa hiottu. Jo ensimmäiset säkeet riittävät riisumaan aseet kuulijalta. Everything is tragic, it all just falls apart. Biisivalinnat: White Fire, Unfucktheworld


 
 I saw fire, I saw fire then. (I've Got Your Name) 

(5.) MARISSA NADLER: JULY
Marissa Nadlerin Ballads of Living And Dying ja sen jälkeen ilmestyneet Nadler-levyt olivat sellaisia tajunnanlaajentajia, ettei toista. Kukaan muu ei voi laulaa ...love again, there is a fire... ja kuulostaa samalla tavalla proosalliselta kuin Nadler. Meni hetki, ennen kuin uskalsin tarttua uuteen levyyn. Nadlerilla on sielun pohjamutia kourivan tarinankertojan hypnoottinen ääni ja velhon kyky kirjoittaa kappaleita. July on juovuttava, eskapistinen ja poeettinen albumi. Sen melankoliassa on arvaamattomia pohjavirtoja.  Tällä levyllä tosin ei ole aivan yhtä fantastisia kappaleita kuin aikaisemmilla. Nadler on parhaimmillaan, kun hän kertoo hieman vanhanaikaisia, kohtalokkaita tarinoita (Lily, Henry And The Willow Tree) tai sovittaa kappaleensa runoihin (esim. Hay Tanatos Muertos Pablo Nerudalta). Biisivalinta: Dead City Emily


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mitä varten elät?

Koska nomadit ovat liikkumisen ammattilaisia, voiko heidän elämäntapansa opettaa jotain paikallaan asuville? Nomadien arki haastaa eräitä keskeisiä länsimaisten yhteiskuntien vaalimia arvoja: turvallisuushakuisuuden, suunnitelmallisuuuden ja jatkuvuuden sekä taloudellisen kasvun. -- Nomadit hämärtävät totuttuja rajoja: kodin ja ulkomaiden, nationalismin ja globalismin, sitoutumisen ja syrjäytymisen, työn ja vapaa-ajan. Päivi Kannisto: Elämäni nomadina. Irtolaisia, seikkailijoita ja elämäntapamatkailijoita. Atena 2012. 320 s. Päivi Kanniston teos Elämäni nomadina on lojunut lukemattomien kirjojen pinossani viime syksystä saakka. En ole viitsinyt/halunnut siihen tarttua. Kirjoittaja patsasteli kohtalaisen paljon julkisuudessa teoksen ilmestymisen aikoihin. Kuvittelin lehtijuttujen perusteella tietäväni mistä teoksessa on kyse. Taas yksi hyväosaisen laiskanpulskeaa elämää viettävän henkilökohtainen emansipaatiotarina, ei kiitos. Myös kirjan nimi antaa odottaa tilitystä. Ol...

Psyykoosi vai valaistuminen?

Persoonallisuudesta luopuminen siinä mielessä kuin se tarkoittaa turhan yksilöllisyyden hylkäämistä - sitä että menettää kaiken minkä vain voi menettää ja siitä huolimatta on. Että vähän kerrassaan ja niin varovasti ettei tuskaa tunnu, kuoriutuu, kuin yrittäen vapautua omasta ihostaan, kuoriutuu ominaisuuksistaan. Clarice Lispector: Passio. Teos 2014. Clarise Lispectorin  Passio on raju ja hämmentävä kirja. Olin rynnätä oksentamaan sitä lukiessani. Tämän voi tulkita suosituksena. Harva romaani tekee niin puhtaan fyysisen vaikutuksen. Itse asiassa - ennen Passiota en tiennyt, että kaunokirjallisuus voi vaikuttaa lukijaan tuolla tavoin. Mistä Passio kertoo? Sanotaan vaikka näin: Kaikista kauhuista pahin on oman psyyken hajoamisen tuottama kauhu - nähdä minuutta koossa pitävien rakenteiden ja osatekijöiden läpi ja ymmärtää niiden illusorisuus. Tästä Passio kertoo. Identiteetin hajoamisesta. Skeemoista luopumisesta. Henkisestä muodonmuutoksesta, joka on päähenkilö...
Maarit Verronen: Hiljaiset joet. Aviador. 177 s. Maarit Verrosen uuden romaanin kannen kuva on hätkähdyttävän upea: tulenoranssi repeämä mustalla pohjalla. Se kuvaa laavahalkeamaa. Romaanin tarinassa niitä puhkeaa maankuoreen kaikkialla. Teoksen tarinallinen tavoite on suurellinen: Hiljaiset joet on apokalypsi, se kuvaa maapallon tuhoutumista. Verronen tekee romaanissaan ihmeellisen tempun.  Hänen kirjallisessa visiossaan planeetta Maan tuhoutumisesta on kauneutta, jopa hartautta. Tarinan mittakaava on henkeäsalpaava. Tällaisessa suuressa kertomuksessa ihmisten kuolema ja joukkotuho on niin toissijainen, ettei siihen kiinnitetä huomioita. Nyt meni miljoona. Ja taas toinen. Kertoja ei halua lukijan pysähtyvän niihin. Pääroolissa on kuolinkamppailuaan käyvä Maa. Sen tuhon rinnalla kaikki inhimillinen kärsimys on toissijaista. Romaanin mittakaava on myös hyvin pieni. Tuhosta selviää vanheneva nainen ja viisi orpoa lasta. Romaanin päähenkilö on hyvin verrosmainen vähäelein...