Siirry pääsisältöön

Oman elämänsä sivuhenkilö



Juha Seppälä, Takla Makan. Kaksi kertomusta. Wsoy 2010.148 s.

Jylhää, kirkasta ja ajatonta. Näin on kirjoitettu Juha Seppälän teoksen, kaksi novellia sisältävän Takla Makanin takakanteen. Jep. Näin koukutetaan kaltaiseni lukija, joka himoaa totuuksiksi naamioituja pieniä, vakavahenkisiä lauselmia.
Tarinakin koukuttaa, ensimmäiseltä sivulta.

Mikä on Takla Makan? Se tulee ilmi sivulta 13. Autiomaa, jonne voi mennä, mutta josta ei pääse pois, yksi elämälle vihamielisimmistä paikoista maapallolla, Seppälä kirjoittaa.
Jykevää symboliikkaa, kieltämättä.
Niin jykevä on teoksen nimikkonovellikin, että omistan tämän blogikirjoituksen sille.

Takla Makanissa tehdään vertauskuvallista matkaa. Sitä tehdään maailmasta poispäin. Novellin vanheneva mies sairastaa syöpää. Vaimo jättää. Mies muuttaa sattumanvaraisesti valitsemaansa maaseutukaupunkiin.
Kun tulin perille, tajusin että pitemmälle en tätä tietä enää pääsisi, mutta olin silti matkalla jotakin kohti. Ehkä en tullut aloittamaan mitään, vaan saattamaan päätökseen jotain, itseni.

Mikään ei ole henkilökohtaista, ei edes elämä. Takla Makanin päähenkilö on sivullinen.  Näitä oman elämänsä sivuhenkilöitä, puolittain eläjiä, varjokuvia, ikuisesti täyttymättömiä kirjallisuudessa (kuten tosielämässä) toki riittää. Takla Makanin päähenkilön sivullisuus ei ole epäonnea tai rohkeuden puutetta. Se on erillisyyttä. Häneltä puuttuu syvä yhteys itseen ja toisiin ihmisiin, häneltä puuttuu rakkaus.
Vaikka ihmiset ovat yli kuusikymmenvuotiaita ja vaikka heillä on kolme lasta ja neljä lastenlasta, he saattavat katsoa toisiaan rakkautta, vihaa tai kipua tuntematta.
Työ ei ollut koskaan ollut suuri ja vakava asia, se oli arkinen positio, kolo jossa kyyhötin elämäni pitkät vuosikymmenet.

Takla Makanin päähenkilön kuolemanvietissä ei ole intentiota, pyrkimystä. Se on silkkaa väsymystä, yhdentekevyydelle antautumista, maailmasta, merkityksistä ja identiteetistä luopumista. Novellin päähenkilölle inhimillinen tietoisuus on hetken tempoileva, merkityksetön sattuma.
Mitä oli elinaikani vuorten, jokien, ikuisuuden ajan rinnalla.
Tällainen tietoisuuden painolasti on kauhea. Siitä vapauttaa vain illuusio, valhe. Tai muisto. Takla Makan ei kerro vain yhteyden puutteesta vaan myös sen löytämisestä. Vitaalisuutensa menettämässä oleva päähenkilö löytää vielä kosketuksen toiseen ihmiseen. Hän palaa kaiken elämänvoiman alkulähteelle, seksuaaliviettiin. Hän rakastelee itseään kymmeniä vuosia nuoremman naisen kanssa.
Hetken elämä kohisee, mutta lahja on kipeä. Se muistuttaa siitä, mitä kerran oli.

Onko Takla Makan ankea teos?  Kysymys on epäolennainen. Juha Seppälän teos on mitä hienointa kotimaista kaunokirjallisuutta. Sitä paitsi tiedän mihin Seppälä pyrkii. Hän koittaa sanan voimin moukaroida  inhimillisen tunteen, murheen, ekstaasin, välinpitämättömyydenkin, atomeiksi, fysiikan partikkeleiksi.  Löytääkö lukija sellaisesta surullista hurmioitumista vai outoa lohtua? En tiedä, ehkä molempia.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tosielämä on tarua ihmeempää

Christer Boucht: Onnea etsimässä. Punaisesta Karjalasta Kaukoitään. Kirjayhtymä 1973. 306 s. Stalinin lahja Karjalan suomensukuisille rakentajille (kuten monille muillekin) oli nääntymiskuolema jollain Siperian tai Keski-Aasian pakkotyömaalla ja nimetön joukkohauta, tai hyvällä tuurilla armeliaasti oitis kuula kalloon. Niin kävi isosedälleni ja niin oli vähällä käydä Christer Bouchtin teoksen Onnea etsimässä henkilöille. Suomalaisten kokemuksista Stalinin vainoissa on kirjoitettu jonkin verran kirjoja, vähän kuitenkin  amerikansuomalaisten näkökulmasta. Siksi en epäröinyt, kun tämä opus tuli vastaan Helsingin viimesyksyisillä kirjamessuilla. Teos kertoo Kanadan Vancouverista Petroskoihin muuttaneen Strengin pariskunnan tarinan. Myös Strengit saivat liikkeelle lama ja amerikansuomalaisten parissa levinnyt puna-aate. Kaikkiaan kuutisentuhatta suomalaista lähti Neuvostoliittoon sosialistisen unelman perässä.  Vaikka idealismi uudessa maassa karisi kaikilta siirtolaisilt

Elämä lyhyt, taide pitkä

"Välillä tuntuu jotenkin vaikealta elää", hän sanoi. "Niin." "Mutta kaikki on hyvin?"  " Kaikki on hyvin." Joel Haahtela: Mistä maailmat alkavat. Otava 2017. Sain juuri päätökseen Joel Haahtelan uutuusromaanin Mistä maailmat alkavat . Ensin tekee mieli sanoa tämä:  Joel Haahtela on suomalaisen nykykirjallisuuden suuri humanisti, ehkä suurin. Lukekaa Mistä maailmat alkavat niin tiedätte, mitä tarkoitan. Haahtela operoi tunnelmilla ja tunnemaailmoilla. Kerronta on hienosäikeistä, lyyristä ja äärimmilleen nyanssein viritettyä. Haahtelan tavassa kuvata ihmistä on hartautta. Hän kirjoittaa henkilöhahmoistaan aina kunnioittavasti. Heissä on hyvin harvoin mitään alhaista ja vietinomaista.  Haahtelan kirjallisessa imperiumissa ihminen on ennen kaikkea henkinen olento, enemmänkin. Ikään kuin kirjailija näkisi ihmisessä pyhyyttä, jonka tahtoo paljastaa. Onko tämä Haahtelan kirjailijuuden perimmäisin eetos? Haahtelan sympati

Haluan tarjota Haruki Murakamille oluen

  Kummallinen tunne, jossa syyllisyys ja voimakas kaipuu kietoituivat toisiinsa vaikeasti eroteltavalla tavalla. Ehkä se oli tunne, joka saattoi syntyä vain pimeässä salaisessa paikassa, jossa todellisuus ja epätodellinen sekoittuivat salakähmäisesti.  Hän koki merkillistä kaihoa tuota tunnetta kohtaan. Ihan mikä tahansa uni, mikä tahansa tunne kelpaisi. Jos näkisi vielä kerran vaikka unen, johon Shiro ilmestyisi, niin sekin kelpaisi. Hän nukahti lopulta, muttei nähnyt unia. Haruki Murakami: Värittömän miehen vaellusvuodet.  Tammi 2014. 330 sivua. Lempikirjailijan uuteen teokseen tarttuminen jännittää aina. Haruki Murakamin teosta Värittömän miehen vaellusvuodet olen odottanut yli vuoden. Ensimmäinen syy: Haruki Murakami on japanilaisen kirjallisuuden ykkösnimi. Toinen syy: tarinassa matkataan Suomeen.  Kolmas: kyseessä on Murakamin ensimmäinen teos, joka on käännetty suoraan japanista suomeksi. Paljastan heti. Värittömän miehen vaellusvuodet ei ollut täyskymppi, mutta