Siirry pääsisältöön

Oman elämänsä sivuhenkilö



Juha Seppälä, Takla Makan. Kaksi kertomusta. Wsoy 2010.148 s.

Jylhää, kirkasta ja ajatonta. Näin on kirjoitettu Juha Seppälän teoksen, kaksi novellia sisältävän Takla Makanin takakanteen. Jep. Näin koukutetaan kaltaiseni lukija, joka himoaa totuuksiksi naamioituja pieniä, vakavahenkisiä lauselmia.
Tarinakin koukuttaa, ensimmäiseltä sivulta.

Mikä on Takla Makan? Se tulee ilmi sivulta 13. Autiomaa, jonne voi mennä, mutta josta ei pääse pois, yksi elämälle vihamielisimmistä paikoista maapallolla, Seppälä kirjoittaa.
Jykevää symboliikkaa, kieltämättä.
Niin jykevä on teoksen nimikkonovellikin, että omistan tämän blogikirjoituksen sille.

Takla Makanissa tehdään vertauskuvallista matkaa. Sitä tehdään maailmasta poispäin. Novellin vanheneva mies sairastaa syöpää. Vaimo jättää. Mies muuttaa sattumanvaraisesti valitsemaansa maaseutukaupunkiin.
Kun tulin perille, tajusin että pitemmälle en tätä tietä enää pääsisi, mutta olin silti matkalla jotakin kohti. Ehkä en tullut aloittamaan mitään, vaan saattamaan päätökseen jotain, itseni.

Mikään ei ole henkilökohtaista, ei edes elämä. Takla Makanin päähenkilö on sivullinen.  Näitä oman elämänsä sivuhenkilöitä, puolittain eläjiä, varjokuvia, ikuisesti täyttymättömiä kirjallisuudessa (kuten tosielämässä) toki riittää. Takla Makanin päähenkilön sivullisuus ei ole epäonnea tai rohkeuden puutetta. Se on erillisyyttä. Häneltä puuttuu syvä yhteys itseen ja toisiin ihmisiin, häneltä puuttuu rakkaus.
Vaikka ihmiset ovat yli kuusikymmenvuotiaita ja vaikka heillä on kolme lasta ja neljä lastenlasta, he saattavat katsoa toisiaan rakkautta, vihaa tai kipua tuntematta.
Työ ei ollut koskaan ollut suuri ja vakava asia, se oli arkinen positio, kolo jossa kyyhötin elämäni pitkät vuosikymmenet.

Takla Makanin päähenkilön kuolemanvietissä ei ole intentiota, pyrkimystä. Se on silkkaa väsymystä, yhdentekevyydelle antautumista, maailmasta, merkityksistä ja identiteetistä luopumista. Novellin päähenkilölle inhimillinen tietoisuus on hetken tempoileva, merkityksetön sattuma.
Mitä oli elinaikani vuorten, jokien, ikuisuuden ajan rinnalla.
Tällainen tietoisuuden painolasti on kauhea. Siitä vapauttaa vain illuusio, valhe. Tai muisto. Takla Makan ei kerro vain yhteyden puutteesta vaan myös sen löytämisestä. Vitaalisuutensa menettämässä oleva päähenkilö löytää vielä kosketuksen toiseen ihmiseen. Hän palaa kaiken elämänvoiman alkulähteelle, seksuaaliviettiin. Hän rakastelee itseään kymmeniä vuosia nuoremman naisen kanssa.
Hetken elämä kohisee, mutta lahja on kipeä. Se muistuttaa siitä, mitä kerran oli.

Onko Takla Makan ankea teos?  Kysymys on epäolennainen. Juha Seppälän teos on mitä hienointa kotimaista kaunokirjallisuutta. Sitä paitsi tiedän mihin Seppälä pyrkii. Hän koittaa sanan voimin moukaroida  inhimillisen tunteen, murheen, ekstaasin, välinpitämättömyydenkin, atomeiksi, fysiikan partikkeleiksi.  Löytääkö lukija sellaisesta surullista hurmioitumista vai outoa lohtua? En tiedä, ehkä molempia.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mitä varten elät?

Koska nomadit ovat liikkumisen ammattilaisia, voiko heidän elämäntapansa opettaa jotain paikallaan asuville? Nomadien arki haastaa eräitä keskeisiä länsimaisten yhteiskuntien vaalimia arvoja: turvallisuushakuisuuden, suunnitelmallisuuuden ja jatkuvuuden sekä taloudellisen kasvun. -- Nomadit hämärtävät totuttuja rajoja: kodin ja ulkomaiden, nationalismin ja globalismin, sitoutumisen ja syrjäytymisen, työn ja vapaa-ajan. Päivi Kannisto: Elämäni nomadina. Irtolaisia, seikkailijoita ja elämäntapamatkailijoita. Atena 2012. 320 s. Päivi Kanniston teos Elämäni nomadina on lojunut lukemattomien kirjojen pinossani viime syksystä saakka. En ole viitsinyt/halunnut siihen tarttua. Kirjoittaja patsasteli kohtalaisen paljon julkisuudessa teoksen ilmestymisen aikoihin. Kuvittelin lehtijuttujen perusteella tietäväni mistä teoksessa on kyse. Taas yksi hyväosaisen laiskanpulskeaa elämää viettävän henkilökohtainen emansipaatiotarina, ei kiitos. Myös kirjan nimi antaa odottaa tilitystä. Ol...

Psyykoosi vai valaistuminen?

Persoonallisuudesta luopuminen siinä mielessä kuin se tarkoittaa turhan yksilöllisyyden hylkäämistä - sitä että menettää kaiken minkä vain voi menettää ja siitä huolimatta on. Että vähän kerrassaan ja niin varovasti ettei tuskaa tunnu, kuoriutuu, kuin yrittäen vapautua omasta ihostaan, kuoriutuu ominaisuuksistaan. Clarice Lispector: Passio. Teos 2014. Clarise Lispectorin  Passio on raju ja hämmentävä kirja. Olin rynnätä oksentamaan sitä lukiessani. Tämän voi tulkita suosituksena. Harva romaani tekee niin puhtaan fyysisen vaikutuksen. Itse asiassa - ennen Passiota en tiennyt, että kaunokirjallisuus voi vaikuttaa lukijaan tuolla tavoin. Mistä Passio kertoo? Sanotaan vaikka näin: Kaikista kauhuista pahin on oman psyyken hajoamisen tuottama kauhu - nähdä minuutta koossa pitävien rakenteiden ja osatekijöiden läpi ja ymmärtää niiden illusorisuus. Tästä Passio kertoo. Identiteetin hajoamisesta. Skeemoista luopumisesta. Henkisestä muodonmuutoksesta, joka on päähenkilö...
Maarit Verronen: Hiljaiset joet. Aviador. 177 s. Maarit Verrosen uuden romaanin kannen kuva on hätkähdyttävän upea: tulenoranssi repeämä mustalla pohjalla. Se kuvaa laavahalkeamaa. Romaanin tarinassa niitä puhkeaa maankuoreen kaikkialla. Teoksen tarinallinen tavoite on suurellinen: Hiljaiset joet on apokalypsi, se kuvaa maapallon tuhoutumista. Verronen tekee romaanissaan ihmeellisen tempun.  Hänen kirjallisessa visiossaan planeetta Maan tuhoutumisesta on kauneutta, jopa hartautta. Tarinan mittakaava on henkeäsalpaava. Tällaisessa suuressa kertomuksessa ihmisten kuolema ja joukkotuho on niin toissijainen, ettei siihen kiinnitetä huomioita. Nyt meni miljoona. Ja taas toinen. Kertoja ei halua lukijan pysähtyvän niihin. Pääroolissa on kuolinkamppailuaan käyvä Maa. Sen tuhon rinnalla kaikki inhimillinen kärsimys on toissijaista. Romaanin mittakaava on myös hyvin pieni. Tuhosta selviää vanheneva nainen ja viisi orpoa lasta. Romaanin päähenkilö on hyvin verrosmainen vähäelein...